2010. június 13., vasárnap

Jeep Wrangler

Rendhagyó teszt következik. Hétvégére sikerült szereznem egy Jeep Wranglert, úgyhogy most ezt a kocsit kicsit jobban górcső alá vesszük. Kezdjük azzal, hogy Mike már régi ismerősként fogadott az Enterprise-nál, és már előre mosolygott, hogy most is valami különlegességgel készült nekem.
A Jeep zászlóshajója, a Wrangler az ősidőktől árult modell, -alapja a második világháborúban is használt Bantam BRC - amely legendás megbízhatóságáról és kiváló terepképességeiról híres. Azonban az eredeti modell mellett igény mutatkozott egy nagyobb beltérrel rendelkező, négyajtós, de hasonló terepjáró képeségű változatra is. Ez lett a JK széria, amit 2oo7-től szerepel az immáron Chrysler tulajdonú Jeep palettáján. A modell egy 3.8 literes V6-os motorral rendelkezik, amely 2o5 lóerőt présel ki magából. Elég iszákos, fogyasztást nem mértem, de kétszer kellett tankolnom a hétvége alatt, ez nem sejtet túl sok jót. Az első képzavar a négyfokozatú automata váltó volt, de valójában nincs min meglepődni, hiszen Amerikában az autók nagy része automata, csak elég stílusidegen egy hard-core terepjáróban. A második meglepetés a légkondi volt, ami persze szinte alapfelszereltségnek számít, de egy ponyvás autóban kicsit fura.
A futómű rettentően feszes, sima aszfalton is bólintottunk minden kátyunál, igazán terepen (otthon) érzi jól magát. Kár hogy az itteni vásárlók 95%-a aszfalton használja, amelyre viszont teljeséggel alkalmatlan. Kényelemről, és kényelmi extrákról felesleges beszélni, mert ez az autó a funkciónak készült. Például utoljára a Trabantos-Ladás korszakban járkáltam körbe autót, ellenőrizve hogy minden ajtó és a csomagartó is be van-e zárva. Egyébként az ajtókban gyakorlatilag semmi nincs a letekerhető ablaküvegen kívűl, még a hangszórók is a műszerfalon kaptak helyet. (természetesen rendelhető elektromos ablak, de ekkor azt a műszerfalról kell vezérelnünk) Az ajtók tehát minden gond nélkül eltávolíthatók, ha valaki erre tart igényt, csak le kell emelni a zsanérról. Az oldalvédelmükről nem tudok nyilatkozni, hál istennek, de gondolom nem tart vissza sokmindent. Az egész karosszériára jellemző a magas építés, nagyon magasan ülünk, gyakorlatilag fel kell mászni az ülésbe. A belső tér kialakítása is a funkcióról szól , sima fénytelen műanyag felületek mindenhol. A műszerfal meglepően meredek, szinte függőleges, és mögötte közvetlenül a motortér van. 2oo centi körüli vezetőnél a fej már-már beleütközik a bukókeretbe, szóval nyakiglábúak nem fogják magukat jól érezni benne. A lábtér szűkös, a kormány nem állítható, kaszáspókok, vegyetek mást. Hátul sem rózsás a helyzet, magam mögé képtelen voltam beülni, De legalább van csomagtartó, a normál rövid Wranglerre jellemző jelzésértékű csomagtartó helyett, itt rendes méretű rakodótér van. Kis szépséghiba, hogy ha a tető fent van, akkor csak egy kis résen tudunk bepakolni, miután a nem túl magas csomagtérajtót, a teljesértékű pótkerékkel jobbra kinyitottuk.
Röviden öszefoglalva, ha elfogynak az utak, jön az itéletidő, vagy kapatos vadász/műsorvezető lennék, semmi másra nem számíthatnék jobban mint a Jeep Wranglerre, mindennapi használatra azonban feszes és kényelmetlen. Tető nélkül viszont minden negatívumot elfeledtett az igazi élményautózás. Rákendról!